Totalt antall sidevisninger

24 september 2015

Sommeren 2015!

3 måneder er gått siden forrige oppdatering her på bloggen og mange har nok trodd at bloggens tid var over ;) Dengang ei - fremover blir det skjerpings på både tekst og bilder, nå når ting har roet seg med besøk, reiser og det å være tobarnsmamma.

First thing first! -Sommmeren 2015! I år har vi vært så heldige å hatt en veldig sosial sommer med sammenhengende besøk her i USA i 6 uker før det ble 5 uker med ferie hjemme i Norge (totalt hadde vi 13 uker med besok paa 5 maaneder, saa "hotell Gjedrem" holder koken!). Fra 10 juni til 1 juli kom fam. Halvorsen på besøk. Lise, Tore, Sander, Vetle og Tuva (gode venner og naboer fra Vindhagen hjemme i Sandnes). Når solhungre nordmenn inntar gjesterommene venter kjekke ting på programmet. Bading, grilling, soling og diverse, ble utført første dagene før vi tok fly til Florida. Der sto Orlando, Fort Lauderdale og Miami på listen og de første dagene ble tilbragt på et fint resort like ved Disney World.

Max er brillefin! Er det sommer så er det sommer.

Leonora og Tuva, eller var det Tuva og Leonora? - bestevenninner og utrolig like!
Gøy med vanngevær i bassenget!

Vetle og Max på Orlando Airport

Jentene koser seg nok en gang med bading. På det store resortet i Orlando var det 7 forskjellige bassengområder en kunne boltre seg på.

Leonora og Bjørnar hadde en dag i Disneyworld, nærmere bestemt Magic kingdom, sammen med fam. Halvorsen. Max og jeg holdt oss på hotellet pga været (35-40 grader, sol og vindstille er dårlig utgangspunkt for en dag med barnevogn i en park med tusenvis av andre). Leonora fikk sin store drøm i oppfyllelse da hun fikk hilse på og snakke med både Ariel fra The Little Mermaid, Elsa og Anna fra Frozen og selveste Mickey Mouse. Tuva var litt mer i det skeptiske hjørne, men det er klart det hjelper på for Leonora å kunne snakke engelsk!

Hvem var mest fornøyd med å treffe hvem? Bjørnar, Ariel eller Leonora? :D

Gjengen er reiseklare! (Fryktelig dårlig med bilder fra disse dagene dessverre)

Etter noen dager kjørte vi fra Orlando og ned til Fort Lauderdale som er en 3t 40 min kjøretur. Huset vi skulle leie ble en stor skuffelse. Til tross for 21 anmeldelser med 4-5 stjerner var dette en stor spøk (har huseiers familiemedlemmer og venner lagt inn rating på dette huset mon tro?) Dyrt var det også så forventingene var mye høyrere enn hva som ventet oss. I hvert fall førte insekter (les: biller og døde larver), støv, rot (i det huset manglet ingenting, verken håndklær, tannbørster, strandartikler, eller posesupper var det manko på..OVERfylte skaper), gjentapede vinduer med tre lag med søppelsekker, gardiner osv og løgner fra huseier om at sofaen var splitter ny av uken (hvorfor var da samme sofa avbildet på utleieannonsen:/ ) også videre også videre. Det hele toppet seg under utpakkingen når Tore og Bjørnar fant en halvtom "voksenkrem" i kommoden i den ombyggede garasjen (nå soverom med egen inngang) hos den homofile eieren... Nei, godt herr Gjedrem ikke har telefonskrekk - han ringte og fikk eieren til å komme på en inspeksjon og enden på visa ble at vi fikk hele leiesummen tilbakebetalt på konto og flyttet inn på flott hotell for samme summen, om ikke enda billigere! (Denne historien kunne jeg detaljert ha skrevet 3 A4 sider om, men nok får være nok. En ting er litt støv, men når ting stod så dårlig til og eieren kommer med løgn på løgn om ting som åpenbart ikke stemmer, da var det nok for oss ;)

Fin kjøretur nedover mot Fort Lauderdale

Tipp topp tommel opp FØR vi ble innlosjert..

..og godt ned med tommelen når vi dro derfra!

Hilton Suites var mye bedre!
Tore - Vetle - Lise - Sander
Mye kjekke båter i Fort Lauderdale!

Gøy med strandliv

Max klarte seg med vifte og parasoll på vogna, måtte bare tåle litt varme ;)

Bading på hotellet!

Her var vi grytidlige nede paa stranden. Bjornar vekket oss i god tid foer 06.00 slik at vi satt i sanden klare for aa se soloppgangen litt for 06.30. Det var en magisk opplevelse med stranden nesten for oss selv (en og annen uteligger noet ogsaa stranden denne rolige morgenen, samt noen andre soloppgang-kikkere). Vi fikk se den flotte solen komme opp i det fjerne og vi ble fascinerte av strandvakten som kom kjorende paa ATV for aa sjekke alle skilpaddereirene som laa paa rekke og raad bortover stranden.

1-2-3 morgentroette :)

1-2-3 Hopp! MIAMI BEACH!

Langstrakte Miami Beach

To bereiste venninner på 4 år en kveld i Miami <3

Vel tilbake i Katy kom en av Bjørnars beste venn og kollega Bobby på besøk fra Norge. Jobbrelatert reise, men med litt pleasure i Casa del Gjedrem! Gutta krutt grillet hummer og biff, som med salat ble fortært på terrassen :)

Litt "sådær" når man skal ta bilde uten å få med for mange av andres barn ;) Her i 5 års dag til en av de norske vennenne våre.
Fam. Halvorsen fikk være med og oppleve en storstilt barnebursdag på ekte amerikansk vis. Full pakke med grillmat, brus/øl/vin, bading i bassenget, softismaskin til fri disposisjon for store og små, og en dame - mer lignende på en klovn, kom innom for å la alle barna få ansiktsmaling!
Fine Tuva koser seg med Leonoras norske venner

Mennen nyter lørdagen i Katy.

Noen mer glad i fanta enn andre? ;)

Her var det bare å velge seg en ansiktsmaling!

3 uker gikk fort, og da Tuva og gjenge dro ble gjesterommene klargjort for nytt besøk. Pål og Tonje kom med direkteflighten fra Stavanger for 3 gode uker i USA!

4th of july - Tonje, Leonora og Pål på feiring litt lik 17 mai i Norge med leker og aktiviteter like i nærheten av her vi bor.

Bjørnar 32 år! Leonora serverer her hjemmelagede (kræsjede) makroner ;)

Vi dro til Austin! Pål og Tonje hadde to netter i San Antonio før vi mttes i Austin som ligger to gode timer å kjøre fra Houston.

Frokost på hotell Driskill - et gammelt hotell fra 1880 tallet.

Etter noen dager i Austin dro vi videre til Lakeway Resort & Spa som ligger med utsikt over flotte Lake Travis. Her er det mer kupert terreng og flott natur. Elven er en oppbygget demning og en del av Colorado River som renner gjennom her. Vi koste oss med resortliv, Pål og Bjørnar spilte litt golf, og vi leiet båt alle mann. Været var upåklagelig med 35-40 varme, sol og blå himmel.

Infinity pool med fantastisk utsikt - her reiser vi gjerne igjen! Marinaen i bildet var der vi leiet båt i fra.

Tonje, Pål og Bjørnar leiet SUP (stand up paddleboard). Tonje og Bjørnar viste gamle kunster og stod på hendene på brettet (brettet er visstnok mye mer ustabilt enn det ser ut til). Jeg holdt meg i båten med ungene.. klarte å glemme badetøy og hadde garantert falt i sjøen om jeg hadde prøvd meg i vanlige klær. Next time!

En avkjølende shaveice i varmen!

Pål med en siste levering av starbucks frappuchino før hjemreise til Norge. Litt lite bilder fra dette besøket, men også de her 3 ukene ble brukt til mye gøy! Pål, Tonje, Max og meg hadde en dagstur til downtown Houston hvor jeg ikke hadde vært før. Fikk vært litt turister i selve bykjernen og kommet opp i 60ende etasje i en av de høyeste skyskraperne. Selve sentrum i Houston er stort sett bare buisness og dermed lite attraktivt for barnefamilier på tur.. Men kjekt å ha vært der likevel :)

24 juli dro vi alle 6 hjem med samme fly til Norge!

Liv og røre i buisnessloungen på Houston flyplass før avgang (sikkert gøy for de andre reisende ;)j.. Vi prøvde oss på direkteflighten fra Houston til Stavanger. Fantastisk med bare 9 timer før landing hjemme i egen by!! Leonora koste seg med film og soving - Max og meg fikk gått noen løpemeter i midtgangen på flyet for å ikke vekke alle de sovende passasjerene.. :)

I prinsessekjole med norsk smågodt!! En etterlengtet favoritt hos 3 av 4 ;)

Hyttetur til Mandal

Krabbeliv på det glade sørland! Totalt ble det vel ca 18 dager med hytteliv i Mandal og på Stavtjørn fordelt i to omganger.
Vi besøkte Frode, Kjersti, Thorjus og William på deres fine hytte i Mandal.

Vi dro til Lyngdal og møtte tante Cathrine, onkel Gaute og hans familie til bursdagsfeiring av alle som hadde hatt bursdag i juli ;) :)

Gaute og Marit

Marit - Cathrine - Leonora - meg - Mariann - Anette

Fredrik, Nina og Mathilde kom til Mandal og besøkte oss! Heldige er vi som har Kristiansandsvenner i Oslo man får til å treffe på hytta i Mandal :)
Helena, Sofia og Leonora koser seg i solen i Sandnes. Kvalitetstid med min beste venninne Cristina og hennes døtre. 2015 var året der det klaffet og vi begge fikk hver vår sønn med noen få måneders mellomrom. Satte stor pris på å få tilbragt en del tid me de her finingene i sommer <3

Tante Marianne og Leonora - kvalitetstid på terrassen!

En dag vi alle hadde sett frem til lenge var når tante Kristin skulle gifte seg med Tor Inge! Leonora hadde gledet seg til brudepikeoppgaven i flere måneder i forkant :)

Nydelig dag på Lordens i Mandal. Utendørs vielse (tante Kristin kom ridende på hvit hest!!!) og ble fulgt til alters av sin far og farfar. Hvem hadde trodd at det skulle bli så fantastisk vær som dette denne sommeren 2015!

Leonora løper spent frem med ringene :)

Tre flotte søsken!
Bjørnar med festbart :D

"Se mamma - eg kan "turn around" med denne kjolen!!"

Og turn around igjen og igjen og igjen...

Fantastiske omgivelser - vi fikk oppleve Norge på sitt beste flere dager denne ferien!

En vals med pappa! Leonora gikk ikke i seng før brudevals og kake var spist opp.. godt over midnatt ;)

De siste dagene i Norge før retur til Houston ble tibragt med familie og gode venner. Vi fikk truffet utrolig mange folk, ikke truffet alle vi kunne ønsket, men sånn er det når tiden går fort. Vi får treffe andre neste gang vi kommer hjem. Mye tid ble brukt på sørlandet som førte til kortere tid i Sandnes. Bjørnar jobbet noen uker på Bryne og dagene fløy!

Selfiestang er undervurdert - godt Frode hadde en på lur ;)
Nabotreff med den fantastiske gjengen vi savner så sårt fra Vindhagen!

Den viktigste tiden når man er hjemme på besøk er tiden med de eldste. Viktig å prioritere dem og ta vare på minnene :) Heldigvis fikk Leonora og Max brukt mye tid med oldemor og oldefar Gjedrem og en dag på besøk hos gamle Oline :)

Sett ut i fra sommeren i Norge og hvor dårlig den var i år var vi kjempeheldige med været når vi var hjemme i august! Her fra god lunch på terrassen hos Ellen Marie med hver vår sovende baby.

Sommer ja - strand er livet!

Avskjed er noe jeg er dårligst på..
"Mamma koffår grine du?"
;)
Et år hadde gått siden vi hadde sett foreldrene og brødrene mine fra i fjor til i år, heldigvis hadde vi hatt besøk av Bjørnars familie og Cathrine og Gaute. Nå går det ikke et helt år til neste gang, og sommeren gav oss mye tid med familien på begge sider, kontoen er igjen fylt opp  :)

Dårlig forsøk på et familiebilde :D

Vel tilbake i Katy ventet huset og bassenget vårt. Nye måneder med "høst" og temperaturer på over 30 grader. Vi nyter boblen så lenge den varer. Sommeren 2017 er vi tilbake i Norge for godt og tiden går alt for fort..