Totalt antall sidevisninger

17 november 2015

Julemarke

I helgen var det en av sjomannskirkens store begivenheter, nemlig julemarkedet. Marianne fra barselgruppen og jeg tok oss en tur med vaare smaa gutter paa fredagen. Da det er 50 min aa kjore uten ko, tok jeg av gaarde naar Max skulle sove ca 10 og kom dermed i god tid til aa faa med meg synet av koen som sto utenfor foer dorene aapnet. De aapner kl 11 og naar jeg ankom ti paa var det en "haug" av amerikanere, nordmenn, dansker, tyskere og kinesere i koe. Mennesker som bor i Pasadaena i omraadet rundt kirken samt julehungrige amerikanere kommer for aa kjope julenisser og julemat. Det ble visstnok bakt og solgt 350 brod, rosin- kanel- og hveteboller, noen tusen kransekakestenger, julekaker (som vi bl.a bakte her for et par uker siden), pinnekjott, sjokolade og annet norsk. Amerikanerne anser jo alt som er puttet i ovnen og tatt ut igjen (les; ferdig kjopt brod paa butikken som bare varmes opp hjemme) som hjemmebakt, saa her sperrer de skikkelig opp oynene naar ting VIRKELIG er hjemmebakt. 100$ til 300$ (ganget med naermere 9 med dagens kurs) ble "lett" brukt paa kaker, boller og brod. "Aaja, kan brodene fryses sier du? Ja gi meg 8 til da!" Amerikanerne er ikke snaue ;) Her gikk det visstnok unna! I caffeen kunne man kjope solo og smorbrod, vafler og kaffe. Litt pensjonistvibber kom over meg naar jeg kjopte et laksesmorbrod og en flaske solo. Morsomt!


Julen har inntatt Starbucks ;) Drivethru er farlige greier :0


En fornoyd Max i tante Kristins hjemmestrikk

En selfie mens vi venter paa Nicolai og Marianne

Bilder fra nydelige Norge paa skjermen! 

Ida og Karoline tar betalt i bakeriet 

Karin i nydelig bunad



Det produseres boller og broed fortlopende. De begynner 05.00 og staar paa hele dagen!

"Bold and beautiful med en sokk paa avveie!" 



Birgitte - Silje - Line - Nina og Anette gjor en god innsats som frivillge! 




Med meg hjem i bilen ble det nybakte boller og en bok om vafler paa amerikansk! Goey aa ha naa og som minne naar vi flytter hjem ;)

I helgen har vi trent, gaatt tur, spist god mat (bjornar laget paa ny godt kjott fra smokeren) og badet. Vi har hatt to mexicanere paa taket som har innstallert julelys, saa naa er det allerede blitt litt jul i Turquoise Springs Lane. Det er alt for hoyt opp (type 7-8 meter) til at vi gaar opp selv, saa vi faar noye oss med aa ta garasjen og hagen paa egenhaand. Tok en ringerunde i forrige uke for aa hente inn litt priser (skulle prove aa faa en bedre pris enn i fjor ;) og tok da et par telefoner "feil". Dvs at jeg moette paa profesjonelle firmaer som ville sende en designer hjem til meg, som i samarbeid med meg skulle designe oppsettet paa belysningen. Saa skulle de kjope inn alt det nodvendige av lys og utstyr for saa aa innstallere, demontere i januar og saa lagre alt hos seg. Prisen skulle starte paa 1000-1200$ (ca 10.000 nok!!) Jeg visste ikke hvor raskt jeg skulle faa frem at her dreiet det seg om en enkel rekke lys som skulle opp naa og ned i januar. Vi har lysene selv og lagrer dem selv, jeg trenger ikke designer og prisen boer vaere rundt en tredjedel av det nevnte.. Heldigvis moette jeg paa rette firmaet til slutt og naa er vi veldig fornoyd. Men det skal i aar som i fjor bli veldig goey aa ta kjoreturen rundt for aa se paa de galningene som bruker store summer paa lys og betrakte den amerikanske galskapen!

Jul i Houston!

Forrige helg var Bjornar og guttene med paa Savage Race. De loep en mil og gikk gjennom 25 hindere. Det toffeste var isbadet hvor de maatte ut i et stort basseng med isvann, dukke under et hinder for saa aa komme opp i selve isbit-badet etterpaa. Galskap! I tillegg var Bjornars utfordring mot seg selv aa fullfoere chain saw hvor det bare er 20% som fullforer. Her maa de slenge seg fra stang til stang over en lang rekke og mister du grepet faller du nedi et basseng. Bjornar og flere av gutta klarte det. De feiret med hummer og biff paa grillen hjemme hos oss. Etterfulgt av jacuzzi og en tur paa byen i Houston. Vi jentene med barn sov over hos Diana, kjempegoy for oss ogsaa! 


Ellers har vi fulgt med paa nyheter om det triste som har skjedd hjemme i Europa. Har ikke ord for hvor grusomt det er, tenker paa alle de stakkars familiene som er involvert. Grusomt naar saa mange uskyldige blir rammet.

Faar avslutte i dag med tanker fra lille Leonora. Hun gleder seg saa enormt til jul naar vi faar besok av hele Bjornars side, 13 stk blir vi totalt og vi gleder oss!

 L: "Mamma i dag når eg låg og sko sove på naptimen min så tenkte eg at når det blir jul så kan Oliver og meg lage en prinsessekake t Vilde på bursdagen hennes!! Også kan me gi en gave - JAA prinsesseplaydo!!

Eg: "men eg tror kanskje vilde e litt stor for prinsesseplaydo! Vilde blir jo 14 år!

L: Men me kan blåse opp ballonger for hu! Ja!
...mamma blir Vilde ei dama?

Eg: "Nja, hu blir jo 14 år, så hu e ungdom. Midt mellom liten jenta og voksen dama liksom.

L: "Vilde må jo ha en prins mamma! Har hun ein prins? ..Hu må nok finna seg ein ☺️
Du har jo to prinser mamma! Max og pappa ☺️ eller du har pappa som din prins og eg har Max.
Men Vilde kan jo ha Oliver som sin prins! Så kan hu få en aen prins seinere når hu blir voksen 💜

Det e greit naar man er 4 aar og livet handler om prinser og prinsesser :)
Ellers saa gaar det unna med engelsken og Leonora blir aldri utlaert. "What the heck?" runget hoyt og tydelig utover rommet her en dag.. best aa holde igjen smilet saa det ikke blir dagligdags ;)
Hun baket muffins paa sondag og ville ha med en til lunch i barnehagen paa mandag. "Daa tippe eg de andre i barnehagen seie; Oh maaan how good that looks! Does it taste good Leonora?" og daa svare eg bare JA! ;D

Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar